OPRAC

OPRAC

OPRAC

OPRAC

هشدار سازمان انرژی اتمی ایران درباره بلاتکلیفی بودجه نیروگاه بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که نیروگاه بوشهر در هفته جاری برای تعویض سوخت و تعمیرات برنامه‌ریزی شده از مدار خارج می‌شود اما ادامه فعالیت آن برای سال آینده مشخص نیست.

23.02.2019

هشدار سازمان انرژی اتمی ایران درباره بلاتکلیفی بودجه نیروگاه بوشهر

  

استانبول/ خبرگزاری آناتولی


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: کمتر از یک هفته دیگر نیروگاه بوشهر برای تعویض سوخت و تعمیرات برنامه‌ریزی شده از مدار خارج می‌شود در حالی که هنوز مطالبات پیمانکار برای تعمیرات سال قبل به طور کامل پرداخت نشده است و با رقم بودجه ارایه شده فعلی، تکلیف این نیروگاه برای سال آینده هم مشخص نیست.


به گزارش خبرگزاری «ایسنا» وی همچنین افزود: با توجه به گران شدن ارز و تامین نشدن ما به ازاء این بودجه نیروگاه از سوی دولت در بودجه سال آینده این نگرانی بوجود آمده که عملا نیروگاه با تهدید خاموشی رو به رو شود.


- هیچ حمایت جدی نمی شود


کمالوندی در ادامه گفت: در سال جاری بلافاصله پس از افزایش نرخ ارز در مکاتبات متعدد از سازمان برنامه و بودجه و دولت درخواست شد یا نیروگاه کماکان از ارز دولتی استفاده کند، یا تفاوت قیمت به نوعی تامین شود که با وجود قول مساعدت عملا نتیجه‌ای حاصل نشده است.


وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه‌های حرارتی سوخت مجانی دریافت می کنند برای تولید برق اما نیروگاه هسته ای بوشهر باید سوخت خود را خریداری کند و هیچ حمایت جدی نمی شود.


معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین تاکید کرد: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این در جلسات هشدار داده بودند که اگر بودجه نیروگاه بوشهر تامین نشود، نیروگاه تعطیل می‌شود.


- به اولویت ها به درستی توجه نمی‌کنیم


از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز امروز در انتقاد به بودجه تخصیص یافته اعلام کرد: ''برق تولیدی نیروگاه بوشهر 7 میلیارد کیلو وات ساعت در سال است که هر کیلو وات ساعت را نیم سنت می‌خرند که می‌شود حدود 400 میلیارد تومان که ما این برق را صادر می‌کنیم . ما این برق را 9 سنت صادر می‌کنیم که می‌شود 630 میلیون دلار که با دلار قیمت 10 هزار تومان هزار میلیارد تومان است. حال به این بخش 400 میلیارد تومان اعتبار می‌دهند. این در حالی است که نیروگاه بوشهر 1200 میلیارد تومان برای سوخت و قطعات یدکی نیاز دارد؛ من سال آینده 800 میلیارد تومان را از کجا بیاورم. ما می‌گوییم 20 درصد برق بوشهر را با قیمت صادراتی و 80 درصد را با قیمت تکلیفی بخرید. ما به اولویت ها به درستی توجه نمی‌کنیم.''


- اداره نیروگاه اتمی بوشهر در سال آینده با شرایط موجود سخت است


این درحالیست که محمد احمدیان، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران نیز 21 فوریه 2019 در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» گفت: "دولت در سال‌های گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرد اما به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست و در صورتی که به صورت جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود در سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است."


خبرگزاری آناتولی اخبار خود از طریق سامانه مدیریت خبر (HAS) برای مشترکین رسانه‌ای ارسال و فقط بخشی از آنها را خلاصه و در وبسایت خود منتشر میکند. بنابراین برای دریافت اخبار کامل ما، لطفا تماس گرفته و مشترک شوید!

 منبع : .aa.com.tr

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.